Wikia

Liefdesrelatie
{{{naam1}}} en {{{naam2}}}

Tijdlijn
Begin seizoen 17
Status Uit elkaar
Intimiteit

Bram en Jana zijn van seizoen 17 tot seizoen 19 een koppel.

Relatie Geschiedenis Edit

Seizoen 17 Edit

Jana maakt haar intrede als vijftienjarige patiënte in de spoedafdeling nadat ze haar pols heeft bezeerd in de turnles. Ze wordt verzorgd door Tibo. Eerst is er niets aan de hand, maar wanneer haar moeder Ellen Blomaert arriveert, blijkt dat zij en Tibo elkaar kennen vanuit het verleden. Jana stelt zich meteen vragen.

Jana komt er al snel achter dat Tibo haar vader is die ze nooit heeft gekend. Dit kwam omdat Ellen met Tibo een afspraak had dat hij zich niet ging bemoeien met de opvoeding. Ellen en Tibo, beiden openlijk lesbisch/homoseksueel, trachten Jana te doen geloven dat ze via kunstmatige inseminatie is verwekt. Bram verneemt via Franky dat Ellen Tibo veel geld heeft betaald om het kind toch via de natuurlijke weg te verwekken. Bram verklapt dit geheim aan Jana. Nu Jana weet dat Tibo haar vader is, wil ze hem beter leren kennen. Oorspronkelijk zijn zowel Tibo, Ellen als Franky daar tegen, maar geleidelijk aan komt Jana vaker en vaker over de vloer bij haar vader. Dit soms zeer tegen de zin van haar moeder, die niet wil dat Tibo zich met haar opvoeding gaat bemoeien.

Jana start een relatie met de meerderjarige Bram Schepers. Hij heeft haar ontmaagd terwijl hij nog wachtende was op de uitslag van een soa-test.

Seizoen 18 Edit

Wanneer Tibo achter de relatie en de ontmaagding komt, dreigt hij om Bram aan te geven bij de politie als pedofiel. Zo ver komt het niet. Tibo en Ellen eisen wel dat Jana Bram enkel nog mag zien onder begeleiding en strikte voorwaarden.

Na enige tijd beseft Bram dat het leeftijdsverschil tussen beiden groot is. Daarnaast heeft hij bijna dagelijks aanvaringen met Tibo, zowel over deze relatie als over andere zaken. Dit, en nog enkele andere incidenten, leidt ertoe dat Bram met de noorderzon vertrekt. Jana kan dit vertrek niet aan en wil bij Tibo en Franky inwonen. Tibo maakt Jana duidelijk dat ze af en toe mag komen overnachten op voorwaarde dat Ellen voor de betreffende dagen akkoord gaat. Als Lowie Bomans in de serie komt, wordt ze al snel een koppel met hem. Later blijkt dat ze zwanger is. Ze besluiten om in het geniep naar de dokter te gaan, daar blijkt dat ze op zijn minst al 3 maanden zwanger is, in alle waarschijnlijkheid is het kind van Bram. Lowie wil ondertussen niets van haar meer weten, hij denkt dat zij hem bedrogen heeft. Ze wil tegen niemand iets vertellen, dus niemand weet wat er met haar is. Uiteindelijk komt het terug goed tussen haar en Bram.

Jana en Bram verblijven veel in de Zus & Zo. Eddy en Frank besluiten om met namaakspullen een extra centje bij te verdienen. Wanneer Luc dit doorheeft, lijkt hun laatste uur geslagen. Maar Luc wil zelf meedoen. Het loopt geruime tijd goed. Tot Jana, de zwangere vriendin van Bram een CO-vergiftiging oploopt door een namaakboiler en hierdoor hun kindje verliest. Luc is sluw en slaagt erin Frank en Eddy hiervoor te laten opdraaien. Hij zorgt ervoor dat iedereen tegen elkaar wordt opgezet. Julia en Lowie geloven Luc en ook Bram en Jana kiezen zijn kant. Simonne heeft echter een laatste troef in handen: de brief van Leontien die Lucs duistere praktijken van vroeger aan het licht brengt. Lowie en Julia verkeren in shock en zetten Luc onmiddellijk aan de deur. Ook Sanitechniek is intussen over de kop gegaan. Luc logeert in het gebouw en zet Franky en Tibo op straat. Hij maakt meer en meer vijanden. De enigen die nog in hem geloven zijn Bram en Jana, maar ook dat eindigt wanneer Frank en Eddy met harde bewijzen tegen Luc komen. Als Bram deze onder ogen krijgt, reageert hij woest. Intussen trouwen Peggy en Peter maar alle vijanden van Luc zijn afwezig. Druppelsgewijs komen ze de kerk binnen. Ze verbergen allemaal iets. Als de feestvierders te voet naar de Zus & Zo wandelen stuiten ze op een schijnbaar dode Luc.

Seizoen 19 Edit

Luc Bomans wordt na de trouw bewusteloos teruggevonden. Als later een ketting wordt teruggevonden in Sanitechniek, zijn Bram en Jana hoofdverdachten. Bram twijfelt echter aan haar onschuld en geeft zichzelf aan ter bescherming van Jana. Bij de reconstructie van de aanval valt Bram echter door de mand en wordt Jana aangehouden op verdenking van de aanslag. Alle bewijzen tonen aan dat zij het heeft gedaan, maar wanneer Lowie hoort dat Jana onschuldig in de gevangenis zit, geeft hij zichzelf aan. Jana komt vrij, maar is nog meer gebroken dan ooit. Ze krijgt gelukkig de steun van haar vader, die ondertussen ruzie heeft met zijn echtgenoot.

Als het proces van de fraudezaak aanbreekt staat Jack centraal. Jana voelt zich zeer slecht, terwijl Bram ondertussen Luc bijna aanvalt. Op de tweede dag van het proces bekent Luc. Jana denkt alleen dat ze nochtans de goede afloop van het proces, nog steeds de dood van haar kind niet zal kunnen verwerken. Bram en Jana willen weg uit de kamer in de Zus & Zo en een eigen stekje. Bram gaat daarom op zoek naar een job en ze trekken in bij de Bomansen. Hij solliciteert bij De Kabouters, maar krijgt tegelijkertijd de vraag van Franky om zijn plaats in de Frens terwijl hij op huwelijksreis is. Bram kiest voor het laatste. In deze nieuwe job heeft hij eerder onregelmatige uren wat er voor zorgt dat hij en de studerende Jana elkaar minder zien en er een kloof tussen hen groeit.

Paulien, het ex-lief van Bram, gaat ook aan de slag in de Frens. Zij ontwikkelt opnieuw gevoelens voor Bram. Bram hoopt zijn relatie met Jana opnieuw te verstevigen door haar ten huwelijk te vragen, maar Jana vindt zichzelf te jong om zo'n grote stap te nemen. Bram voelt zich afgewezen en dan staat Paulien daar en ze belanden in bed terwijl Jana in Italië zit. Hij beseft snel dat hij fout was en keert terug naar Jana. Paulien voelt zich gebruikt en dit creëert een spanning op de werkvloer, waarop Jens Bram dan maar ontslaat.

Frank raadt Bram aan om te zwijgen tegen Jana over het gebeurde. Bram gaat dan werken bij De Kabouters en maakt Jana wijs dat hij ontslag heeft genomen en gekozen heeft voor de regelmatige uren bij De Kabouters. Jana merkt een vijandigheid op van Paulien ten opzichte van Bram en vraagt haar op de man af wat het probleem eigenlijk is. Paulien flapt er dan uit dat zij en Bram gevreëen hebben. Jana gelooft dit niet en Bram is opgelucht. Maar dan bevestigt Lowie het verhaal van Paulien.

Waneer Jana Bram eindelijk heeft kunnen vergeven voor zijn misstap, belooft ze hem dat ze met hem mee naar Frankrijk zal verhuizen. Bram twijfelt echter of hij dit kan vragen van haar, terwijl ze eigenlijk naar de universiteit wil gaan. Hij gaat ten rade bij Ellen, die het daarmee eens is. Die bevestiging zorgt er voor dat Bram alleen naar Frankrijk trekt. Jana is ontroostbaar. Ze bezoekt Bram nog een keer, maar Bram wil niet dat Jana naar Frankrijk komt.