Thuis wiki
Advertisement
Thuis wiki
† François 'Cois' Pelckmans
Seizoenen 345678910111213141516 Cois Portret S15.jpg
Eerste verschijning Aflevering 284 - 25 september 1997
Laatste verschijning Aflevering 2895 - 31 december 2010
Gespeeld door Steph Goossens

Kinderen Geen
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekFotoshootFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

François 'Cois' Pelckmans is een hoofdpersonage dat van 25 september 1997 (aflevering 284) met onderbrekingen in de beginperiode tot en met 31 december 2010 (aflevering 2895) werd vertolkt door Steph Goossens.

Familie en Liefdesleven

Over zijn familie is niet veel bekend. Voor zover bekend heeft hij geen broers of zussen, zijn vader en moeder komen niet in beeld. Hij was vroeger getrouwd met Josiane waar hij onder de sloef lag. Hij ontmoette vele jaren later Angèle Backx, de zus van Simonne. Ze worden een koppel maar Angèle profiteert alleen maar van zijn geld en goede wil. Wanneer Cois Frank blijft steunen bij de beschuldigen van diefstal enz. komt het tot een breuk. Later ontmoet hij in de Fit & Fun Daisy. Het klikt meteen en hij neemt samen met haar deel aan verschillende danswedstrijden. Maar Daisy wijst hem af. Cois is diep teleurgesteld. Later ontmoet hij Julia. Ze beginnen een relatie en algauw maakt hij kennis met haar dochters Katrien en Paulien. Hij bouwt ook met hen een nauwe band op. Wanneer Cois Julia ten huwelijk vraagt, wijst ze het af. Later trouwen ze toch. Na een jaar breekt Cois met Julia en zijn Cois en Angèle weer samen. Uit latere verhaallijnen blijkt dat Angèle en Cois niet langer een koppel vormen.

Op oudejaarsavond 2010 krijgt Cois een onrustwekkend telefoontje van zijn moeder in Benidorm. Hij moet halsoverkop vertrekken en laat Julia, Paulien en Katrien achter in België. Cois start een relatie met zijn oude liefde Angèle, hij blijft in Spanje wonen. In mei 2011 vraagt Cois de scheiding met Julia aan. Jaren later keert Angèle echter alleen terug naar België. Ze vertelde in het ziekenhuis dat hij waarschijnlijk een nieuwe liefde ontmoet heeft in Spanje. Later, in aflevering 4191, raakt bekend dat hij in Spanje is omgekomen. Nog later, in de aflevering van 1 september 2017, vertelt Julia dat zij Çois eigenhandig vermoord zou hebben omdat hij haar destijds gekwetst heeft. In de aflevering van 8 september wordt duidelijk dat Julia inderdaad Cois zou hebben vermoord: zijn naam staat in haar boekje met mensen met wie ze wil afrekenen.

Studies en Beroepsleven

Hij ging aan de slag bij Sanitair-Vercammen als loodgieter en bouwde daar een vriendschap op met zijn tot nog toe beste vriend Frank Bomans. Later startten Frank en Simonne Sanitechniek op en ook daar kan hij als loodgieter aan de slag. Wanneer deze failliet gaat, kan hij aan de slag bij Marie Design, samen met Mo Fawzi, Waldek Kozinsky en later ook Frank Bomans. Ondanks alles blijft Cois Frank steunen tot hij een klop krijgt. Na het faillissement van Marie Design kan hij aan de slag bij het nieuwe Sanitechniek van Mo. Tot hij terug optrekt met Frank. Hij laat Mo vallen en gaat aan de slag bij Taxi Ter Smissen, waar hij van 2008 tot 2010 chauffeur was.

Verhaallijnen

Thuis afl4240 62 Julia.png

Angèle is terug naar België verhuisd, meer bepaald naar de Ardennen. Ze had inmiddels gebroken met Cois, die in Spanje is gebleven. Een hele tijd later volgt er vreemd nieuws uit Spanje. Cois zou dood teruggevonden zijn nadat hij enkele weken als vermist opgegeven was. Zijn lichaam werd in zijn eigen auto gevonden, die in een rivier was gezonken. Later zal blijken dat het Julia was die hem aan zijn einde heeft gebracht, die aan een moordenreeks begon van al haar ex-partners.

Trivia

  • Cois speelt al sporadisch mee in thuis vanaf seizoen 3, hij wordt echter pas toegevoegd aan de vaste cast rond seizoen 10. Hetzelfde gebeurt bij Mo Fawzi, zijn eerste verschijning is in seizoen 5 en hij wordt pas een vast personage in seizoen 9.
  • Cois werd in de beginjaren vaak afgetiteld als 'Soie'.

Generiek

Fotoshoot

Foto's

Lees Meer

  • Liefdesrelaties van Cois Pelckmans