Wikia

Dries Van Aken (voorheen Kim Vandenabeelen)
Seizoenen 232425 Dries Portret 2019
Eerste verschijning Aflevering 4437 - 29 mei 2018
Gespeeld door Yemi Oduwale
Huidig beroep Student / Escort
Huidige partner Geen
Kinderen Leo Vereken (erkenning)
Ouders † Mark Vandenabeelen en † Sorina Okocha
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages

Algemene InformatieEdit

Dries Van Aken, voorheen Kim Vandenabeelen, is een hoofdpersonage dat sinds 29 mei 2018 (aflevering 4437) wordt vertolkt door Yemi Oduwale.

Familie en LiefdeslevenEdit

Dries is de zoon van Mark Vandenabeelen en Sorina Okocha. Hij werd geboren als Kim Vandenabeelen, maar onderging op 13 september 2009 een naamswijziging naar "Dries Van Aken". Hoewel zijn vader net zoals hem uit Leuven afkomstig is, origineert zijn moeder uit Birmingham, Alabama (USA). In september 2003 werd Dries zijn vader veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf na een uit de hand gelopen vakbondsactie bij de firma Asbesta. Mark was vakbondsafgevaardigde en droeg de schuld van een gijzeling te hebben geprovoceerd. In februari 2004 overleed Mark in de gevangenis. Dries gaat jaren laten werken bij Karin Baert, de raadsvrouw van de firma in het betreffende proces, uit wraakmotief.

Dries leert Tamara Vereken kennen en probeert haar te verleiden. Zij heeft echter al een relatie met Bob Sleeckx, maar dat lijkt Dries niet tegen te houden. Het komt meermaals tot een kus tussen hem en Tamara, totdat Tamara niet langer kan zwijgen en alles toegeeft aan Bob. Ze kiest dan ook voor hem, maar de twee gaan alsnog uit elkaar als Tamara blijkt zwanger te zijn. Ze laat Dries erkennen als de vader om Bob een hak te zetten. Enkele maanden later wordt hun zoontje Leo Vereken geboren.

Na een onenightstand te hebben gehad met Thilly Van Santen maakt Dries op café kennis met Kaat Bomans, een goede vriendin van Tamara. Ze kent zijn reputatie, maar denkt te kunnen doordringen door het grote ego dat Dries uitstraalt. De vonk slaat over de tussen de twee, maar dan verklapt Karin aan Dries dat Kaat transgender is. Dries voelt zich vernederd en maakt onmiddellijk een einde aan hun relatie.

Marianne Bastiaens liet eerder al te kennen dat ze een groen blaadje zoals Dries wel lust, en slaagt er uiteindelijk in om toch met hem de nacht door te brengen. Dries gaat uit financiële motieven ook in op het voorstel van Reinhilde Deploige, een andere dame op leeftijd die een gezelschapsheer zoekt.

Studies en BeroepslevenEdit

Dries zit in zijn laatste academiejaar Rechten wanneer hij solliciteert bij Advocaten De Decker en Baert en er aan de slag kan gaan als medewerker. Zijn taken zijn voornamelijk administratief, al kan hij soms ook mee denken en werken aan een zaak. Karin Baert is een ware harde tante en is niet bepaald zacht voor Dries, in tegenstelling tot Tom De Decker. Karin dreigt Dries zelfs te ontslaan na een persoonlijke kwestie die uit de hand was gelopen, betreffende Tamara. Dat kan Tom echter verijdelen.

Karin en Dries beleven verschillende avontuurtjes op het werk. Nadien blijkt dat dit niet zonder reden is, wanneer Dries zichzelf en Karin laat betrappen en verklaart dat hij werd aangerand. Hij klaagt Karin aan voor aanranding en seksuele intimidatie en bovendien laat hij haar voor het gerecht dagen voor het verdoezelen van schadevergoedingen. Na zijn ontslag gaat Dries aan het werk bij de Frens, het café waar hij naast woont. Nadat Paulien hem en Tamara op straat zet krijgt Dries ook nog te horen dat hij niet door is op zijn masterproef. Hij begint met escortwerk om rond te komen.

VerhaallijnenEdit

Thuis afl4437 DriesKarin
Thuis afl4444 DriesTamara

Er vinden sollicitaties plaats bij Advocaten De Decker en Baert. Dries is een van de kandidaten voor administratief medewerker. Hij valt meteen in de smaak bij Karin, die er sterk op aandringt bij haar zakenpartner Tom om Dries aan te nemen. Dries zit in zijn laatste jaar bachelor Rechten en zou graag aan de slag willen bij het kantoor om meer ervaring op te doen. Hij wil namelijk zelf advocaat worden. Dankzij het aandringen van Karin wordt hij uiteindelijk aangenomen. Hij moet zich voornamelijk bezighouden met de administratie en koffie zetten, maar mag ook af en toe mee helpen denken over bepaalde zaken.

Naast het advocatenkantoor bevindt zich de start-up Boowie. Dries maakt al snel kennis met Tamara, die tijdelijk aan de slag is als secretaresse van Boowie. De twee lijken al gauw een klik te hebben met elkaar.

TriviaEdit

  • Dries is geboren op 19 augustus 1990. Dat wordt duidelijk in Aflevering 4559, gedurende het 24ste seizoen.
  • De komst van het personage werd op 1 juni 2018 in een persbericht van VRT aangekondigd. Dit was pas na het moment dat Dries werd aangenomen door Tom De Decker en Karin Baert.

QuotesEdit

Aflevering 4437 - Dries maakt kennis met Karin (eerste tekst bij debuut)
Karin: U bent te laat.
Dries: Mijn horloge is nochtans afgesteld op de universeel gecoördineerde tijd. Ik heb volgens mij nog vijf minuten.
Karin: Ah, euhm... Wel dan hebt u volgens mijn UTC-klok nog exact vier minuten de tijd. Shoot.

GeneriekEdit

FotoshootEdit

Foto'sEdit

Nuvola single chevron right Zie Galerij: Dries Van Aken voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Lees MeerEdit