Wikia

Jacques Pieters
Seizoenen 23S2425 Jacques Portret 2019
Eerste verschijning Aflevering 4387 - 20 maart 2018
Gespeeld door Peter Van de Velde
Huidig beroep Geen
Huidige partner Geen
Kinderen Maarten Pieters
Ouders Onbekend
Huidige categorie Huidige Hoofdpersonages

Algemene InformatieEdit

Jacques Pieters is een hoofdpersonage dat van 20 maart 2018 (aflevering 4387) tot en met 12 oktober 2018 (aflevering 4479) en sinds 17 januari 2019 (aflevering 4548) wordt vertolkt door Peter Van de Velde. Het personage verscheen ook in de spin-off reeks Secrets.

Familie en LiefdeslevenEdit

Jacques kreeg met zijn vrouw een zoon: Maarten Pieters. Toen hij zijn vrouw verloor en weduwnaar werd voedde hij Maarten alleen op. Enkele jaren later komt Maarten ten overlijden op skireis.

Na eerder door haar afgewezen te worden begint Jacques een relatie met Judith Van Santen. Diens zoon Stan heeft echter een afkeer van Jacques en kan niet verkroppen dat hij de aandacht van zijn moeder met een ander moet delen. Hij mishandelt Judith meermaals, waar Jacques later de schuld van zal krijgen, en beweert tevens dat Jacques hem aangerand zou hebben. Door de historie verbreekt de relatie tussen Jacques en Judith al gauw.

Studies en BeroepslevenEdit

Jacques heeft op jonge leeftijd een zwemcarrière uitgebouwd. Toen zijn gloriejaren voorbij waren, richtte hij zich op het trainen van anderen en werd hij zwemcoach bij zwemclub De Dolfijn. Na een reeks persoonlijke problemen is hij genoodzaakt zijn zwemtrainingen stop te zetten. Die hervat hij later, maar door een valse klacht van aanranding door Stan Van Damme wordt hij ontslagen. Door de klacht verliest hij ook zijn job als secretaris bij Dokterspraktijk De Decker-Van Santen, waar hij een tweetal maanden werkte. Dankzij Bill kan Jacques later weer aan de slag als zwemcoach. Ook begint hij een nieuwe job als klusjesman bij De Kabouters.

VerhaallijnenEdit

Thuis afl4450 23 JacquesEmmaJudith
Thuis afl4478 9 JacquesJudith
Thuis afl4479 3 JacquesJoren
Thuis afl4564 4 JacquesDaan
Thuis afl4556 12 StanJacques
Thuis afl4566 11 JudithJacques
Thuis afl4583 9 StanJacques
Thuis afl4586 8 TimJacquesAnnJudith
Thuis afl4594 flashb4588 1 JacquesAnn
Thuis afl4594 14 Jacques

Jacques is na de confrontatie aan de schoolpoort vastberaden om niet langer de dood van zijn vrouw als excuus voor alles te gebruiken. Hij belooft aan Judith om hulp te zoeken. Hij vraagt de e-mailadressen van Nicky en Vincent aan Emma om zijn verontschuldigingen aan te bieden en hen te zeggen dat Maartens dood niet hun schuld was.

Jacques heeft het wel voor Judith en probeert meermaals af te spreken met haar. Zij houdt echter de boot af en probeert hem in alle bochten te mijden. Uiteindelijk kan ze niet langer onder een etentje uit en vliegt ze in de drank in het bijzijn van Jacques. Bij hun thuiskomst kust ze hem in de beschonken bui op de mond, waarop hij haar van zich afduwt. Hoewel hij dit graag gewild zou hebben, ziet hij in dat het de alcohol is die haar hiertoe aanzet. Judith benadrukt later dat ze effectief door de drank hem kuste en dat ze niet geïnteresseerd is in een relatie.

Jacques gaat langs bij Joren en Tim en brengt slechts nieuws. Door zijn persoonlijke problemen heeft hij besloten een tijd naar het buitenland te vertrekken. Hij stopt dus met training geven. Joren is zwaar teleurgesteld door het nieuws en heeft het moeilijk om aan zijn nieuwe trainer te wennen. Judith neemt afscheid van Jacques en wenst hem het beste.

Na enkele maanden in Australië te hebben rondgereisd keert Jacques terug naar België. Hij gaat er direct terug aan de slag als zwemcoach, tot grote vreugde van Joren. Deze beleefde vaker moeilijkheden door de wissel van coach en lijdt daarbij onder de spanningen van de terugkeer van zijn vader Bill. Ondertussen is ook Stan, een vriend van Joren en tevens de zoon van Judith, begonnen met de zwemtrainingen bij de club. Hij heeft echter duidelijk een afkeer van Jacques, omdat die iets teveel naar zijn zin met zijn moeder optrekt.

Judith vraagt aan Jacques om te komen werken bij haar in de dokterspraktijk als secretaris. Jacques moet niet lang nadenken en stemt onmiddellijk in. Het klikt opnieuw goed tussen hem en Judith en dat valt ook Stan op. Hij vindt het maar niets om zijn coach voortdurend in huis te hebben rondlopen. Het duurt niet lang vooraleer Jacques en Judith dan ook effectief een koppel vormen. In het zwembad maakt Jacques kennis met Bill, de vader van Joren. Deze was in een vorig leven nog zwemkampioen, waarop Jacques hem voorstelt ook coach te worden. Aangezien er een aantal moeilijkheden zijn met Joren vraagt Jacques hem eerst of hij het goed vindt en blijft hij hem tevens apart trainen.

Het valt Emma op dat Judith blauw polsen heeft. Ze steekt het op een patient en vermijdt het onderwerp verder. De avond ervoor had ze nog een gezellige avond met Jacques, maar hoorde Stan dat er iets stukviel met zijn thuiskomst. Judith wil een einde maken aan haar relatie, maar Jacques reageert erg emotioneel en ze beslist om het toch nog een kans proberen te geven, op voorwaarde dat ze de dingen langzamer aan doen en minder onder het zicht van Stan. Het ontgaat Judiths omgeving niet dat ze steeds meer pijn lijkt te hebben. Ann staat erop haar te onderzoeken en ontdekt dat ze een grote blauw plek heeft op haar zij. Judith wil echter niet uitleggen hoe ze eraan gekomen is.

Jacques vraagt aan Stan voor meer uitleg over de situatie tussen Joren en zijn vader Bill, nadat deze laatste zijn ontslag heeft gegeven. Stan vraagt hem om het gesprek te voeren in de kleedkamer, maar gedraagt zich zichtbaar raar na het buitenkomen eruit. De andere zwemmers stellen zich vragen. Even later blijkt dat Stan beweert dat Jacques hem op dat moment heeft aangerand. De politie komt Jacques halen in de dokterspraktijk en neemt hem mee voor ondervragingen. Wanneer hij later Judith wil spreken laat Ann hem niet meer door. Het komt tot een kleine schermutseling, maar uiteindelijk moet Jacques het afdruipen. Judith spreekt alsnog met hem af in het geheim achter de kerktoren, maar maakt hem enkel duidelijk dat het onmogelijk is om nog contact te houden.

Emma en Ann kunnen niet meer aanzien hoe Judith afziet van haar verwondingen en gaan naar de politie om Jacques aan te geven voor partnergeweld. Judith blijft volhouden dat Jacques er niets mee te maken heeft, maar wil ook weer niet toegeven wie dan wel. Emma spreekt af met Jacques in de Frens om een verklaring van hem te eisen, waar hij plots doorkrijgt hoe de vork in de steel zit. Niet veel later maakt ook Tom zijn opwachting, die hem een kaakslag geeft. Ook hij krijgt van Jacques te horen wie werkelijk achter de verwondingen zat; het was Stan, die niet kon verkroppen dat zijn moeders aandacht uitging naar iemand anders. Hoewel de zaak opgeklaard lijkt, wil Judith haar zoon ermee weg laten komen en stapt ze niet naar de politie. Jacques' reputatie kan dus niet worden gezuiverd en hij kan daarbij ook geen zwemlessen meer geven.

TriviaEdit

  • De komst van het personage werd op de dag van de eerste uitzending van zijn debuutaflevering in een persbericht van VRT aangekondigd.
  • Op 16 juli 2018 werd bekend gemaakt dat in augustus de musical '40-45' begon met zijn repetities. Peter Van de Velde en Marleen Merckx (Simonne Backx) zouden hierdoor anderhalve maand niet op de set aanwezig zijn. Producer Hans Roggen liet in het midden of ze zouden verdwijnen voor een periode of gewoon minder te zien zijn.
  • Peter Van de Velde heeft jarenlang de hoofdrol meegespeeld in het televisieprogramma Piet Piraat. In Aflevering 4393 wandelt Jacques in het zwembad voorbij een bord van de personages van Piet Piraat, waaronder het personage van Van de Velde zelf.

QuotesEdit

Er zijn (nog) geen quotes van dit personage beschikbaar.

GeneriekEdit

FotoshootEdit

Foto'sEdit

Nuvola single chevron right Zie Galerij: Jacques Pieters voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Druk op "uitklappen" om alle afbeeldingen te zien uit deze galerij.

Lees MeerEdit