Thuis wiki
Advertisement
Thuis wiki
Julia Van Capelle
Seizoenen 121314151617181920212223 Fotoshoot 2015 Julia 01.jpg
Eerste verschijning Aflevering 2194 - 26 april 2007
Laatste verschijning Aflevering 4444 - 7 juni 2018
Gespeeld door Myriam Bronzwaar

Kinderen Katrien Snackaert en Paulien Snackaert
Ouders Onbekend
Huidige categorie Vorige Hoofdpersonages
Algemene InformatieFamilie en LiefdeslevenStudies en BeroepslevenVerhaallijnenTriviaGeneriekFotoshootFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Julia Van Capelle is een hoofdpersonage dat van 26 april 2007 (aflevering 2194) tot en met 4 mei 2007 (aflevering 2200), van 14 september 2007 (aflevering 2230) tot en met 30 april 2014 (aflevering 3573), van 10 december 2014 (aflevering 3677) tot en met 18 november 2016 (aflevering 4085), van 15 februari 2017 (aflevering 4148) tot en met 15 september 2017 (aflevering 4255) en van 20 april 2018 (aflevering 4410) tot en met 7 juni 2018 (aflevering 4444) werd vertolkt door Myriam Bronzwaar.

Familie en Liefdesleven

Julia maakt haar debuut als masseuse in de Fit en Fun . Haar collega/vriendin Daisy probeert haar te koppelen aan Frank Bomans, wat lukt. Ze stapt echter al snel over naar Franks beste vriend, Cois. Tussen haar en Cois loopt het veel beter en het duurt niet lang of ze gaan samenwonen.

Ze vormen echter geen gezinnetje van twee, maar van vier: Julia heeft twee kinderen uit een vorig huwelijk (Katrien en Paulien). Haar ex-man Pierre (Julia noemt hem Piet) probeert haar terug te winnen, maar Julia heeft definitief voor Cois gekozen. Julia en Piet kunnen het echter nog (redelijk) goed met elkaar vinden, hoewel ze vaak discussies hebben als het over hun kinderen gaat.

Wanneer Cois haar ten huwelijk vraagt, weigert Julia. Cois denkt dat Julia hem niet meer graag ziet, maar Julia had slechte herinneringen aan haar eerste huwelijk. Julia geeft dan maar toe en ze trouwen in mei 2009. Cois en Julia zijn sindsdien gelukkig getrouwd.

Julia maakt dikwijls ruzie met haar dochters en heeft het moeilijk om de pubers te doen luisteren, maar ze hebben toch een goede band. Met Pauliens vriend Jens heeft ze dikwijls een meningsverschil.

Julia deed haar job in de Fit en Fun met plezier, maar nadat Ann de zaak verkocht aan een internationale keten was de pret eraf. Julia nam ontslag en ging voor haar plezier kooklessen volgen. Ze leerde er goed en kreeg een job in de keuken in het reiscafé De Noorderzon van Femke.

Wanneer Cois onverwachts naar Spanje vertrekt leert hij daar zijn oude liefde Angèle weer kennen en start hij een relatie met haar. Hij blijft in Spanje wonen. Julia is er kapot van maar neemt snel de draad weer op. In november 2011 begint ze een relatie met Guy De Herdt. Wat Julia echter niet weet, is dat Guy de vriendin van haar bovenbuur Jens vermoord heeft. Ze maakt het uit. Guy wil haar terug, maar Julia moet niets meer van hem hebben. Enkele maanden later begint ze een relatie met zijn beste vriend Luc.

Maar ook aan deze relatie komt een einde: via Simonne leest Julia een brief van Leontien, Luc's vroegere vrouw die gevlucht is naar Mexico en daar gestorven is in een auto-ongeval. Daarin staat dat hij haar wou laten colloceren en dat hij haar wou doen verongelukken. Julia was razend. Wanneer ook aan het licht kwam dat Luc de moordenaar was van Jack Schepers, de baby van Jana Blommaert en Bram Schepers, gooit ze Luc uit haar huis. Luc probeerde het maandenlang goed te maken, maar Julia wilde niets meer met hem te maken hebben. Enkele maanden later zwichtte ze toch opnieuw voor zijn charmes en begonnen ze opnieuw een relatie, achter de rug van Paulien en Lowie. Aanvankelijk was Lowie erg kwaad, maar gaandeweg aanvaardde hij de relatie.

Eind april vertrek Julia naar Burundi om Katrien te bezoeken. Na enkele weken wordt bekend dat het niet goed gaat met Julia. Ze is erg ziek geworden in Burundi. Luc vertrekt daarom samen met Paulien naar Burundi. Als ze terugkomen met Julia, gaat het beter met haar gezondheid. Julia gaat al snel weer aan het werk bij de Zus & Zo. Enige tijd later vraagt Luc Julia ten huwelijk. Femke wordt aangesteld om de plechtigheid in orde te brengen.

Uiteindelijk loopt ook de relatie met Luc spaak omdat hij opnieuw met louche zaakjes bezig is: hij pleegde fraude in de Withoeve. Enige tijd later vormt Julia een koppel met Waldek en blijkt ze opnieuw het geluk gevonden te hebben. Er komt echter opnieuw een kink in de kabel wanneer Waldek een affaire begint met Simonne, haar beste vriendin. Wanneer Julia hier achter komt is ze razend. Julia begint zich steeds vreemder te gedragen en verdwijnt uiteindelijk van het toneel. Ze zet haar eigen vermissing en moord in scène, waardoor Waldek in de gevangenis terecht komt en ook Simonne even verdacht wordt. Enkele maanden later duikt Julia opnieuw op, alsof er nooit iets gebeurd is. Dankzij Pauline kan Julia opgepakt worden en komt Waldek weer vrij. Psychiater Ruben kan ervoor zorgen dat Julia opgenomen wordt in een psychiatrische instelling. Ze krijgt regelmatig het bezoek van haar dochter Pauline en kan iedereen vrij snel overtuigen dat ze weer hersteld is. Al snel krijgt ze meer en meer vrijheid en brengt ze haar tijd vaak door in het huis waar Pauline, Kaat, Bob, Adil en Lowie wonen.

Hoewel iedereen overtuigd is van haar herstel, is er echter nog veel meer aan de hand. Julia veinst dat ze over heel de historie met Luc heen is en brengt hem vaak een bezoekje en verwent hem met haar kookkunsten. Maar eigenlijk is ze uit op wraak en begint ze de weerloze en verlamde Luc te mishandelen, door hem tot twee keer toe te overgieten met kokend water. Door Luc te chanteren en te zeggen dat ze Lowie iets zal aandoen als hij haar zou verraden kan ook hij geen kant meer op. Uiteindelijk slaan haar stoppen helemaal door. Ze probeert Luc te vergiftigen en weet Waldek te ontvoeren en op te sluiten in een kelder. De vergiftiging van Luc mislukt echter, maar die heeft zelf niet door dat Julia achter de moordpoging zit. Julia probeert Luc voor een tweede keer te vergiftigen met koekjes, maar het is de seksmedewerker van Luc die van de koekjes eet. Ondertussen doet Julia haar dodelijke plan uit de doeken voor Waldek. Ze zal zich wreken op iedereen die haar ooit slecht behandeld of gekwetst heeft. Op haar lijstje staan Luc, het ongeboren kindje van Waldek en Mayra én Simonne, die ze naar eigen zeggen voor de ogen van Waldek van kant zal maken. Eén slachtoffer heeft ze alvast gemaakt; haar ex Cois, die ze liet verongelukken in Spanje. Later lokt ze Simonne met een smoesje naar een afgelegen plek en gijzelt ook haar, als wraak voor haar slippertje met Waldek. Door de scherf van een gebroken glas kan Simonne zich echter vrijmaken en na een schermutseling met Julia kan ze Waldek ook bevrijden. Julia wordt ontmaskerd, opgepakt en verdwijnt in de gevangenis. Haar dochter Pauline zoekt haar op, maar Julia laat uitschijnen dat ze geen weet heeft van haar eigen daden. Julia stort in wanneer Pauline te kennen geeft dat ze haar moeder nooit meer wil zien. Na een aantal maanden belde Julia plotseling terug naar Paulien vanuit de instelling. Na een paar weken verdwijnt Julia weer nadat Paulien een contactverbod aan vraagt.

Studies en Beroepsleven

Er zijn (nog) geen details over de studies en het beroepsleven van dit personage beschikbaar.

Verhaallijnen

Ontvoering van Waldek

Julia maakt lasagne voor Paulien, Adil en Bob. Ze schrapt de naam Luc in haar boekje, maar verneemt dan van Paulien dat Lowie zijn vader is gaan bezoeken. Hij heeft hem onmiddellijk naar het ziekenhuis laten overbrengen en zo heeft Luc het voorval overleefd, tot frustratie van Julia. Ze gaat Luc opnieuw bezoeken in het centrum om hem mentaal te treiteren en probeert ook hemzelf te overtuigen van het feit dat het voorval een zelfmoordpoging was. Rosa komt binnen bij het gesprek, maar Julia kan er zich uit praten en wint zelfs het respect van Rosa om haar leven te herpakken.

Waldek wordt nog steeds vastgehouden in de donkere kelder, terwijl de politie muurvast zit in het onderzoek. Het blijkt dat Julia achter de ontvoering zit. Zij is op de bewuste avond uitgekomen op Waldek na het gevecht dat hij had met Frank. Wanneer hij probeerde recht te strompelen, heeft Julia hem aangereden en in de koffer van haar auto meegenomen. Julia martelt Waldek en vertelt hem dat ze nog grote plannen heeft, nadat ze Luc, Simonne en zijn ongeboren kind bij Mayra heeft vermoord. Ook biecht ze op dat zij het was die Cois heeft vermoord. Ze heeft dus in de maanden dat ze was verdwenen in Spanje vertoefd.

Thuis afl4241 8 Julia.png
Thuis afl4249 15 JuliaWaldek.png

Aanslagen

Luc heeft een nieuwe doos koekjes gekregen van Julia. Hij is vrijgevig en laat ook zijn seksuele hulpverleenster Marieke ervan eten, niet wetende dat ze vergiftigd zijn. De koekjes worden Marieke fataal en ze sterft na het bed te delen met Luc. De politie ontdekt de vreemde substanties in het bloed van Marieke en laat een volledig onderzoek doen ten huize Lowie.

Mayra ontvangt een pakketje met pralines in, van haar vader uit Kaapverdië. Wat ze niet weet is dat deze van Julia komen en vergiftigd zijn. Alvorens ze ontdekt dat haar vader geen pralines verstuurd heeft eet zowel zij als haar dochter Sandrine ervan, waarop die het bewustzijn verliest. In het ziekenhuis vertellen ze dat alles goed komt met beide, maar het effect van de vergiftiging op Mayra's ongeboren kind onbekend is.

Thuis afl4250 8 JuliaLuc.png
Thuis afl4248 8 WaldekJulia.png

Maskers vallen af

Julia heeft nieuws voor Luc: ze kan aan de slag in de keuken van het centrum. Luc is helemaal van slag als hij dit hoort, wat de aandacht trekt van Rosa. Julia vergeet haar schriftje op de kamer, wat teruggevonden wordt door Rosa. Zij contacteert onmiddellijk de politie en er wordt een klopjacht op Julia op poten gezet. Paulien begrijpt niet dat haar moeder nog maar verdacht wordt van alle feiten.

Ondertussen heeft Taxi LEV een oproep van Julia ontvangen, onder een valse naam. Simonne wordt naar een vreemde locatie gelokt en wordt in haar taxi het mes op de keel gezet. Daarna blijkt ze spoorloos verdwenen te zijn. Er blijft enkel een spoor bloed achter. Frank is in alle staten en tracht Julia zelf te gaan zoeken. Hij wordt gekalmeerd door Rosa en Angèle.

Thuis afl4250 14 JuliaSimonne.png
Thuis afl4252 45 SimonneJuliaWaldek.png

Afrekening met Simonne

Julia neemt Simonne mee naar de kelder waarin ze Waldek gevangen houdt. Daarin bindt ze ook Simonne vast op een stoel, net zoals Waldek. Ze houdt er een 'feestje' en wil Simonne voor de ogen van Waldek afmaken. Ze gijzelt beide met een mes. Simonne werkt tegen en wordt door Julia op de grond gegooid. Zo kan ze een stuk kapot glas mee graaien en ermee het touw rond haar handen kan losmaken. Net voordat Julia haar wil neersteken slaagt Simonne erin zichzelf te bevrijden en komt het tot een heftig gevecht tussen beide dames. Simonne kan ontkomen door Julia neer te slaan en bevrijdt Waldek, die enkel kan toekijken. Julia slaat een tweede keer toe, maar wordt door Simonne neergeslagen met een glazen fles.

Nadat Simonne met Waldek hulp is gaan zoeken, is de politie gecontacteerd die Julia terug vonden in de kelder. Ze wordt overgebracht naar de gevangenis. Paulien gaat haar moeder bezoeken, maar die ontkent nog altijd alle feiten, ook tegen haar. Paulien is woest en vertelt dat ze geen moeder meer heeft. Julia blijft hysterisch achter.

Thuis afl4252 47 SimonneJulia.png
Thuis afl4255 7 JuliaPaulien.png

Julia keert terug

Paulien is in shock wanneer ze maanden later een telefoon ontvangt van Julia. Zij verblijft inmiddels in een psychiatrische instelling. Paulien is bezig met zwanger te proberen geraken en wil dus alle stress vermijden. Adil gaat Julia bezoeken met de vraag hen gerust te laten, al lijkt ze niet veel van de boodschap te willen begrijpen.

Luc is intussen overleden aan een natuurlijke dood. Op de begrafenis wordt iedereen opgeschrikt door een bloemenkrans van Julia. Lowie gaat compleet door het lint en trekt hysterisch naar de instelling waarin Julia verblijft. Hij probeert de deuren in te trappen en belandt zo een nacht in de gevangenis. Paulien verneemt van de bloemenkrans en dat haar huisgenoten al maandenlang te brieven van Julia voor haar achterhouden. Blijkbaar is ze Paulien blijven schrijven sinds ze het contact met haar verloor.

Thuis afl4410 Julia.png
Thuis afl4437 LowieJulia.png

Contactverbod

Lowie slaagt er uiteindelijk in om Julia te bezoeken en maakt haar duidelijk dat ze niks meer van haar willen horen. Adil ontvangt later opnieuw een brief, maar trekt ermee naar zijn advocaat, Tom, die het toevoegt aan hun dossier om een contactverbod aan te vragen. Adil en Tom gaan met het nieuws van de aanvraag naar Julia en leggen uit dat verder contact serieuze gevolgen voor haar zouden betekenen. Maar Julia wil niet begrijpen waarom een contactverbod nodig zou zijn. Uiteindelijk wordt de aanvraag goedgekeurd en is Julia verboden zich nog langer in de omgeving van Adil en Paulien te begeven.

Thuis afl4444 AdilJuliaTom.png

Trivia

  • Aanvankelijk zou Julia op 9 december 2014 terugkeren, maar door een stakingsactie bij VRT moesten de afleveringen van die week een dag worden opgeschoven.
  • In 2016 verdween Bronzwaar opnieuw voor een periode, maar dit keer was het voor de kijker niet bekend dat de actrice nog zou terugkeren. Myriam Bronzwaar had in alle stilte de serie definitief verlaten. Dat maakte de actrice bekend op 25 november 2016 in een interview. Haar woorden bleken echter verdraaid te zijn door de pers en hoewel Bronzwaar het had vermeld dat ze de serie verliet, heeft ze nooit beweerd dat dit definitief zou zijn. Op 15 februari 2017 vertelde de actrice in een interview na de terugkeer van haar personage dat ze zeker na de misverstanden in de pers op haar tanden moest bijten om te verzwijgen dat ze zou terugkeren in Thuis.
  • Julia heeft al meerdere misdrijven gepleegd:

Generiek

Fotoshoot

Foto's

Klik op 'uitklappen' om alle afbeeldingen te zien uit deze galerij.

Lees Meer

  • Voor meer informatie over het liefdesleven van Julia, zie Liefdesrelaties van Julia Van Capelle.