Wikia

Seizoen 20

Seizoen 21

Moord op Geert Smeekens

Algemene InformatieEdit

In de seizoensfinale van het twintigste seizoen wordt Geert Smeekens vermoord teruggevonden. Gedurende het eenentwintigste seizoen wordt de moord onderzocht.

AanleidingEdit

Geert Smeekens is niet meer samen met zijn vrouw Marianne Bastiaens. Hoewel de twee al langer uit elkaar zijn, en beiden nieuwe partners hebben, lijkt Marianne toch de breuk niet te kunnen verkroppen. Echter is ze nu opnieuw getrouwd met William Degreef, en Geert met Hélène Symons. Wat ze niet weten is (en de kijker ook niet), is dat William en Hélène een relatie hebben en geinfiltreerd zijn in hun leven om zo Geert van zijn geld te kunnen beroven. Hélène contacteert dan ook William op regelmatige basis onder het pseudoniem "Henri".

Marianne ontdekt dan echter een vreemd sms'je op de gsm van Hélène. Ze neemt hem mee en slaagt erin de code te kraken. Ondertussen krijgt Hélène hoogte dat Marianne haar gsm heeft meegenomen en trekt ze naar haar thuis. Het komt tot een schermutseling in de dokterspraktijk in een poging het toestel te bemachtigen. Geert komt echter net binnen en komt tussen beiden.

UitvoeringEdit

(De uitvoering van de moord werd pas later in een flashback vertoond.)

Hélène tracht Geert te overtuigen dat er niets waar is van wat Marianne beweert. Maar als zij een sms voorleest, waarin Hélène waarschuwt dat zij en haar Henri 160.000 euro zouden mislopen. Geert toont meer interesse nu in de berichten, waarop Hélène de brievenopener naast haar grijpt en in een vlaag Marianne probeert neer te steken. Het is echter Geert die de messteek krijgt, nadat hij voor haar insprong.

Marianne: Ze heeft naar haar chéri gesms't dat ze 160.000 euro gaan mislopen.
Hélène: Zwijg, trut! (neemt brievenopener langs haar)
Geert: Nee!

William komt net de kamer binnen, en merkt het roerloze lichaam van Geert op. Dit was compleet niet het plan van hem en Hélène, dus besluiten ze beide om mee te gaan in de improvisatie om Marianne de moord in de schoenen te schuiven. Die heeft zich ondertussen naast het lichaam van Geert neergezet, en het mes uit hem getrokken in een poging hem te redden.

OnderzoekEdit

Tom en Ann komen na een luide kreet meteen ter plaatse, en komen uit bij Geert die zich in een grote plas bloed bevindt. Marianne zit naast hem met het moordwapen in haar handen en bloed op haar kleed. Terwijl Ann constateert dat Geert dood is, vertelt Hélène dat het Marianne was die Geert had neergestoken. Ook William, die intussen een ambulance heeft gebeld, moet vertellen dat Marianne degene was die de moord heeft gepleegd. Marianne wordt daarop meegenomen door de politie, en belandt in de gevangenis.

Marianne schreeuwt haar onschuld uit, maar na een nachtmerrie bedenkt ze zich en denkt ze dat zij wel degelijk Geert heeft neergestoken. William wil Marianne bezoeken, maar zij heeft ondertussen al een vermoeden gekregen dat hij onder één hoedje speelt met Hélène. Nadat ze begint te vermoeden dat ze wel degelijk de moordenaar is, stemt ze echter wel toe om met William te spreken, en begint ze terug een relatie met hem. William besluit het roer om te gooien, en bedreigt en dwingt Hélène om een schuldbekentenis te schrijven. Nadat hij haar heeft neergeslagen, dumpt hij haar in een auto in het kanaal.

Maar enkele maanden later duikt Hélène plots terug op. Ze is blijkbaar kunnen ontsnappen uit de auto en heeft zich schuil gehouden in Luxemburg. Ze vertelt de waarheid over William en Judith, en verdwijnt daarop achter de tralies. William gaat echter vrijuit.

TriviaEdit

  • In juli 2015 vertelde Peter Rouffaer (vertolker van Geert Smeekens) dat deze verhaallijnen in de loop van het einde van het jaar op zijn einde zouden lopen. Later werd duidelijk dat hij het einde van het seizoen bedoelde.
  • In een droom van Marianne was er ook een vervormde versie van de moord te zien, waarin zij degene was die de moord pleegde.

Lees MeerEdit