Thuis wiki
Advertisement
Thuis wiki
Noorderzon
Reiscafé
Seizoen 15 tot 18

Algemene Informatie

De Noorderzon, is een bedrijf dat in beeld kwam van 1 oktober 2009 (aflevering 2634), gedurende het vijftiende seizoen tot en met 8 november 2012 (aflevering 3254), gedurende het achttiende seizoen. Het bedrijf is een reiscafé.

De buitenopnames voor de Noorderzon vonden eerst plaats in een steegje bij de Vismarkt in Leuven. Nadien wijzigde de locatie, al werd dit niet in het verhaal verwerkt, naar het Leuvense cultuurcentrum 30CC/Wagehuys, dat gelegen is in de Brusselsestraat 63, 3000 Leuven.

Eigenaars

2009 - 2011

Na de problemen met haar vader Mike wil Femke haar leven weer op de rails krijgen. Daarvoor beslist ze na lang twijfelen om toch zijn erfenis aan te nemen. Met het geld investeert ze in een nieuw bedrijf. Het project doet haar heropleven en ze vraagt de hulp van haar beste vriendin Peggy, die al heel wat kent van reizen. Ze neemt heel wat hooi op haar vork, maar na goed door te werken in september 2009 opent de zaak op 1 oktober 2009 (aflevering 2634).

2011 - 2012

Femke heeft zowel persoonlijke als financiële problemen en komt tot het besluit om de Noorderzon te verkopen. Dit wil ze doen met een onderhandse verkoop en ze wil Peggy de kans geven om eigenaar te worden. Maar Peggy vindt haar vraagprijs van 200.000 euro buiten proportie, aangezien het al een tijdje minder gaat met de zaak. Ze heeft daarbij mee de zaak opgericht en heeft het de afgelopen zes maanden alleen uitgebaat omdat Femke in het buitenland zat. Voor haar is 150.000 euro dus een goede prijs, maar haar bod wordt niet aanvaard. Femke dreigt ermee de Noorderzon openbaar te koop te zetten via Noteriaat Vlerick.

Julia verneemt dat Femke de Noorderzon wil verkopen. Ze zet zelf haar zinnen op een overname en begint op te bieden tegen Peggy. Dit doet ze met de financiële steun van Marianne, die zich wil wreken op Peggy. Peggy slaagt erin om Femke te overtuigen om aan haar te verkopen, ook al heeft ze niet het hoogste bod. Ze heeft inmiddels 200.000 euro verzameld door de hulp van Tom en door een financiële bijdrage van maar liefs 20.000 euro van Rosa. Nadat Peggy het nieuws in Julia's gezicht komt wrijven trekt zij naar Marianne, die het bod verhoogt naar 210.000 euro. Ze vertelt aan Peggy dat ze door Cois en een vriend, Serge, zoveel geld ter beschikking heeft, maar Tom komt via Ann te weten dat Julia bij Marianne is geweest. Femke beseft uiteindelijk dat ze Peggy slecht behandeld heeft en gaat akkoord met haar bod van 200.000 euro. Op 6 april 2011 (aflevering 2963) ondertekenen Femke en Peggy de verkoop.

2012 - ...

Peggy wordt in de Noorderzon belaagd door een inbreker, die later haar pleegbroer Kasper blijkt te zijn. Ze verdedigt zichzelf met pepperspray, waardoor Kasper zwaar ten val komt en later overlijdt in het ziekenhuis. Peggy is overladen door schuldgevoel en neemt de impulsieve beslissing om de Noorderzon te verkopen. Elke keer dat ze in de zaak komt, wordt ze herinnerd aan hetgeen er gebeurd is. Jens stelt zich kandidaat, maar vindt de vraagprijs van 200.000 euro te hoog. Hij biedt 150.000 euro. Peggy gaat eerst niet akkoord, maar wil dat de zaak zo snel mogelijk afgehandeld wordt en verkoopt dan toch aan Jens op 2 november 2012 (aflevering 3250). Jens gebruikt het gebouw om er het café Frens op te richten, wat het definitieve einde van de Noorderzon betekent.

Bewoners

Binnenkort.

Binnenkort.

Binnenkort.

Binnenkort.

Galerij

Trivia

  • De straat van de eerste buitenlocatie voor de Noorderzon werd in 2020 opnieuw gebruikt voor Club Impulse, de dancing van Harry Peeters.
Advertisement