Wikia

Seizoen 22

Seizoensfinale

Algemene Informatie

De seizoensfinale van het tweeëntwintigste seizoen van Thuis is de 215de aflevering van het seizoen en de 4240ste aflevering in totaal. De finale werd voor het eerst uitgezonden op vrijdag 23 juni 2017.

Inhoud

Waar is Waldek?

Thuis afl4240 02 FrankSimonne
Thuis afl4240 35 Eddy
Thuis afl4240 23 EddyFrank
Thuis afl4240 79 TimSimonne
Thuis afl4240 87 Waldek

Frank maakt zich zorgen. Hij vreest dat de politie er achter zal komen dat hij op de plaats was waar Waldek vermist is geraakt. Simonne probeert hem te sussen en te overtuigen dat hij Waldek niet heeft vermoord. Tim ziet de zaken slecht in en raadt Adil aan om misschien al op zoek te gaan naar een nieuwe werknemer. Rosa denkt dan weer dat Waldek is weggevlucht. Hoewel Paulien het probeert tegen te houden vertelt Lowie aan ook Julia over de verdwijning.

Eddy krijgt van Frank te horen dat de politie bij het kanaal aan het zoeken is. Hij paniekeert, aangezien zijn vingerafdrukken op de gsm van Waldek staan en hij een strafblad heeft. Uit schrik om zijn dochter Britney opnieuw te verliezen gaat hij naar de politie om daar de waarheid over Frank te vertellen. Hij legt een verklaring af, waarin hij bevestigt dat er een mogelijkheid is dat Frank de dood van Waldek op zijn geweten heeft. Tim bedankt hem, maar verduidelijkt dat er geen vingerafdrukken gevonden zijn op de gsm van Waldek. Ook zal Eddy sowieso schuldig zijn aan medeplichtigheid en nalatigheid indien Waldek gevonden zou worden. In de Frens zoekt hij steun in de drank.

Nadat Dieter meldt dat het gsm-signaal van Frank op het moment van de feiten zich bevond op dezelfde plaats van dat van Waldek, trekt Tim naar Frank en Simonne met een huiszoekingsbevel. Frank ziet hen aankomen en vlucht weg. Simonne houdt de lippen stijf op elkaar tegen Tim, maar krijgt te horen dat ook haar verschaffen van een vals alibi aan Frank niet zonder gevolgen zal blijven. Nadat de politie het huis heeft verlaten gaat ook zij de deur uit.

Ondertussen ontwaakt een fel gewonde Waldek in een donkere kelder, waarin hij zit vastgebonden aan een stoel. Hij krijgt flashbacks van de schim van autolichten. In een poging zich los te wringen valt hij neer op de grond, waarna hij een oude bekende de ruimte ziet binnenkomen. De verslagenheid is groot.

Aanslag op Luc

Thuis afl4240 25 Julia
Thuis afl4240 40 JuliaLuc
Thuis afl4240 63 Lowie

Het aansporen van Bob om Lowie naar de directie van het revalidatiecentrum van Luc te doen bellen heeft zijn vruchten afgeworpen. Lowie zal zichzelf moeten verdedigen in verband met de verwondingen van zijn vader.

Julia komt naar het gemeenschapshuis om haar fameuze lasagne klaar te maken voor de jongeren. Ze biedt haar verontschuldigingen aan aan Lowie, omdat ze Luc eerder van streek had gemaakt. Lowie vergeeft haar en is geïnteresseerd in haar receptenboekje, maar Julia panikeert wanneer hij hier in neust.

Luc krijgt opnieuw het bezoek van Julia in het revalidatiecentrum. Ze lijkt vriendelijker dit keer tegen hem en heeft een lading koekjes meegebracht. Die heeft ze eerder bereid in het gemeenschapshuis. Aan de koekjes is echter een wit poeder toegevoegd. Luc eet gretig van ze en belandt daarna in een diepe slaap. Julia belt nog even naar Paulien om te zeggen dat ze nog iets te doen heeft en begint met het verwijderen van alle sporen. Naast Luc plaatst ze een leeg doosje medicijnen. Ondertussen zitten Adil, Bob en Lowie een spel te spelen, waarbij ze genieten van enkele koekjes die Julia ook voor hen heeft gemaakt.

Het geld van Marianne

Thuis afl4240 13 Marianne
Thuis afl4240 48 MayraSandrine

Tevergeefs probeert Marianne Mayra te bereiken. Het is duidelijk dat die hun afspraak over Sandrine niet nakomt, hoewel ze hiervoor 50.000 euro heeft gegeven. Mayra trekt zich niets aan van de situatie en negeert de voicemailberichten van Marianne.

In een poging om Sandrine te doen ontspannen nu Waldek is verdwenen besluit Mayra om samen naar een tropisch zwemparadijs te gaan. Voor ze vertrekken moet Mayra wel nog een boodschap doen. Sandrine blijft even alleen thuis en bekijkt een DVD. Niet veel later klopt er iemand aan. Sandrine stapt op en wandelt naar de deur toe. Het appartement blijft leeg achter, met de deur op een kier gelaten. Met wie Sandrine is meegegaan of door wie ze is meegenomen blijft onbekend.

De familie Baert

Thuis afl4240 42 TomStevenKarin
Thuis afl4240 46 TomKarin

Kobe vertelt enthousiast tegen Nancy over zijn gesprek met zijn vader en hoe hij Steven beter wil leren kennen. Steven verneemt ondertussen van Tom dat ook hij de waarheid wist van het verleden. Op het advocatenkantoor wacht hij Karin op om eindelijk een gesprek te hebben met haar.

Karin probeert Steven te overtuigen dat ze op haar jonge leeftijd geen andere keuze had dan Kobe af te staan. Ze wou iets maken van haar leven en een carrière starten. Steven zegt dat hij haar nooit meer wil zien, aangezien zij de helft van het leven van hem en dat van Kobe heeft afgenomen. Tom probeert Karin te troosten, wat resulteert in een zoveelste intiem moment tussen beide.

Liefdesperikelen

Thuis afl4240 51 NancyDieter
Thuis afl4240 57 JessicaAnn
Thuis afl4240 58 Olivia

Nancy is tot inkeer gekomen over het co-ouderschap met Eddy over Britney. Ze bedankt Dieter voor zijn begrip en vraagt zich af waaraan ze hem verdiend heeft. Dieter betuigt zijn liefde voor haar. Ook op het werk ontvangt hij voortdurend liefdevolle berichten. Na zijn shift is Nancy de zaal van De Withoeve aan het poetsen, wanneer hij haar vraagt of ze misschien zouden kunnen trouwen. Nancy reageert verslagen en loopt weg. Femke en Peter botsen op het gebeuren en besluiten om beurt met de twee te gaan praten.

Ann doet geheimzinnig tegen Marianne over haar date. Die heeft ze namelijk met Jessica in de Frens. Tamara ergert zich aan het feit dat het inmiddels de tweede date tussen de twee is. Wanneer Jessica mee naar Anns thuis gaat komt het tot een passionele kus, die hen leidt naar de slaapkamer.

Arne stelt aan Olivia voor om samen een terrasje te doen. Olivia had echter al beloofd om Luc te bezoeken. In de woning in de Frens haalt ze een zwangerschapstest uit haar tas. Ze doet de test en bekijkt angstig het resultaat.

Overige verhaallijnen

Thuis afl4240 16 RosaAngèle

Adil heeft de brief van Toon gelezen, maar blijft zijn daden laf vinden. Tom verneemt van Marianne dat Waldek is verdwenen en wilt zekerheid van Adil over de werken aan hun gevel. Adil verzekert dat deze op tijd zullen klaar zijn. Leo doet zijn beklag over Marianne bij de musicalavond tegen Rosa. Angèle geniet ervan om olie op het vuur te gooien tot de frustratie van Leo.

Vervolg

  • Waldek werd ontvoerd door Julia, waarmee Frank, Simonne en Eddy vrijuit gaan. Uiteindelijk slaagt Simonne erin Waldek en haarzelf te bevrijden nadat ook zij door Julia werd ontvoerd.
  • Luc overleeft de aanslag nadat Lowie hem op tijd terug vindt. In een nieuwe poging van Julia wordt Marieke echter een dodelijk slachtoffer.
  • Marianne heeft Sandrine meegenomen toen ze haar alleen aantrof.
  • Tom en Karins affaire komt uit op Toms bruiloft met Judith.
  • Dieter doet een nieuw huwelijksaanzoek, waarop Nancy volmondig "ja" zegt.
  • Ann en Jessica worden een koppel.
  • Olivia blijkt niet zwanger te zijn.

Cast

Hieronder vindt u een overzicht van alle personages die in deze aflevering verschijnen, gerangschikt per belang van de rol. Hoofdpersonages zijn personages die in de generiek verschijnen, nevenpersonages zijn personages die een even grote rol hebben, maar (nog) niet in de generiek verschijnen. Een gastpersonage zijn rol is beperkt. De personages hieronder staan alfabetisch gerangschikt per familienaam van de acteur/actrice.

Hoofdpersonages

Nevenpersonages

Gastpersonages

Geen.

Crew

Scenario
Nathalie Haspeslagh
Bob Goossens
Ilke Brassine
Mathias Claeys
Luc Gadiseur

Story- & Script Editing
Karolien Cammaerts
Knarf Van Pellecom
Koo Van Damme

Head writer
Stef Wouters

Productieleiding
Frank De Keersmaecker

Regie
Lars Goeyvaerts

Creative Director
Guy Thys

Productie
Elvira Kleynen
Hans Roggen

Galerij

Thuis afl4240 86 Waldek
Afbeeldingen kunnen hier bekeken worden.

Quotes

Dieter betuigt zijn liefde aan Nancy
Dieter: Vanaf nu zijt gij nooit meer alleen.
Marianne vertelt aan Tom en Judith over Waldeks verdwijning
Marianne: Ge zijt er u toch van bewust dat Waldek al een paar dagen verdwenen is?
Judith: Ah?
Tom: Verdwenen? Hoe moeten we dat nu weer interpreteren?
Marianne: Dat hij weg is. Foetsie. Verschwunden. Weg. Kan ik het nog op een andere manier zeggen?
Ann probeert zich te weerhouden van Jessica te kussen
Ann: Ik denk dat ge beter weg gaat. Ik vrees dat ik niet meer te vertrouwen ben.

Trivia

Mijlpalen

Inhoud

  • Charité Doumbia, Emma Van Damme, Kaat Bomans, Renzo Fierens en Stan Van Damme zijn de enige hoofdpersonages die niet aanwezig zijn in deze aflevering.
  • De DVD die Sandrine bekijkt is één van F.C. De Kampioenen, met name de zevende aflevering van het twaalfde seizoen: "Psycho Boma".
    • Kadèr Gürbüz vertolkt Karin Baert in Thuis (tevens ook deze aflevering), maar is te horen als dokter Helga Botermans in de aflevering van F.C. De Kampioenen die Sandrine bekijkt. Hiermee wordt de vierde wand gebroken.
  • Het feit dat de redenen waarvoor Mayra en Simonne plots hun woning verlaten niet bekend worden gemaakt, duidt aan dat ook zij verdacht werden gemaakt door de makers voor de ontvoering van Waldek. Die krijgt namelijk na deze scenes plots het bezoek van iemand.
  • De scenes in de kelder zijn in daglicht gefilmd. Later werden de scenes aangepast zodat deze donkerder zouden lijken.

Fouten

  • Sandrine kijkt naar een aflevering van het twaalfde seizoen van F.C. De Kampioenen. Desalniettemin is de DVD die ze neemt - en die later ook zichtbaar het het doosje is verdwenen - één van het achttiende seizoen. Ze kan echter wel later een andere DVD hebben opgezet, maar aangezien ze maar even alleen is, lijkt dit onwaarschijnlijk. Wel is het een mogelijkheid dat gewoonweg de verkeerde DVD in het doosje zat.
  • Er ligt een DVD-box van de eerste vijftien seizoenen van F.C. De Kampioenen op de salontafel bij Sandrine. Later is deze verdwenen. Het is onwaarschijnlijk dat ze hieruit een DVD heeft genomen, aangezien duidelijk zichtbaar is dat ze uit de DVD-box die langs de grotere box lag een DVD heeft genomen.
  • Overeenkomend met de tijd van de dag van andere verhaallijnen, is het uur waarop Dieter naar huis kan - vergeleken met wanneer die is beginnen werken - merkwaardig.

Productie

  • Dit is een dubbele aflevering. De speelduur van de aflevering bedraagt 47 minuten en 47 seconden.
  • De aftiteling van deze aflevering wijkt af van de reguliere aftiteling.
  • Op het einde van de aflevering is "Mad World" van Michael Andrews te horen.
    • Dit is het tweede jaar op rij dat er in een seizoensfinale op het einde een bestaand nummer wordt gebruikt.
  • Bij de eerste uitzending waren er 1.452.389 live kijkers, met een marktaandeel van 54,1% (bron: http://www.cim.be/nl/televisie/openbare-resultaten).
  • Deze aflevering werd nogmaals uitgezonden om 20.00 uur op zondag 27 augustus 2017.
  • Op de dag van uitzendingen werd deze aflevering tijdelijk integraal op VRT NU geplaatst.
    • De titel van de aflevering op VRT NU is "De seizoensfinale".