Xander Tibergyn
Seizoenen 2526 Xander Portret S26.png
Eerste verschijning Aflevering 4829 - 17 april 2020
Gespeeld door Pieter-Jan De Paepe
Huidig beroep Geen
Huidige partner Onbekend
Kinderen Geen
Ouders Walter De Decker en Tania Tibergyn
Huidige categorie Huidige Gastpersonages
Algemene InformatieVerhaallijnenTriviaFoto'sLees Meer

Algemene Informatie

Xander Tibergyn is een nevenpersonage dat sinds 17 april 2020 (aflevering 4829) wordt vertolkt door Pieter-Jan De Paepe.

Verhaallijnen

Thuis afl4830 01.png

Wie is Xander?

We zien Xander voor het eerst tijdens een aanvaring met Tania Tibergyn naast de surfclub aan zee. Nadat Tom en Ann terug naar huis keren met Tania, blijkt dat Xander hen gevolgd is en Tom achtervolgt. Tania heeft een geheim op te biechten aan Ann en probeer Xander tevergeefs te bereiken, die niks meer van haar wil horen.

Thuis afl4836 13 Xander.png
Thuis afl4838 14 KarinXander.png

Op zoek naar Tom

Xander blijft Tom bespieden en begint zijn woning in de gaten te houden. Ondertussen hebben Tania en Ann geen idee van het feit dat Xander zo dichtbij zitten en proberen ze tevergeefs telefonisch contact met hem op te nemen. Samen gaan ze naar zijn woning aan zee, maar een vrouw vertelt dat hij hem al een lange tijd niet meer gezien heeft.

Tijdens zijn zoektocht komt Xander terecht bij het advocatenkantoor van Tom en ontmoet hij Karin Baert. Hij vertelt haar dat hij de zoon is van Tania en op zoek is naar Tom, aangezien hij er zeker van is dat die zijn vader is. Tania heeft hem aan zee verteld dat hij het resultaat was van een verkrachting in de surfclub en zijn vader dus nog leeft, in tegenstelling tot wat ze hem altijd verteld heeft.

Wit.png
Wit.png

Gemanipuleerd door Karin

Karin vertelt Xander dat ze hem wil helpen om tegen Tom een klacht in te dienen. Ze raadt Xander aan om zich deftiger te kleden en een kappersbeurt te plannen om een verzorgder voorkomen te hebben voor de rechter. Hij moet haar zelfs niet betalen, en moet haar enkel helpen met administratief werk. Het duurt niet lang vooraleer Xander zich vragen begint te stellen bij haar bedoelingen en verneemt Karins motief om wraak te nemen op Tom.

Tot de ontzetting van Xander licht Karin zijn moeder in over hun plannen. Volgens haar is ze een belangrijke schakel in hun plan aangezien ze zal moeten getuigen in de rechtbank. Tania heeft al een langere voorgeschiedenis met Karin en weigert op haar chantagemiddel in te gaan, maar breekt uiteindelijk en verneemt de theorie dat Tom de vader zou zijn.

Wit.png
Wit.png

DNA-onderzoek

Tania is compleet in de war na Xanders theorie te vernemen en lucht haar hart bij Ann. Die wil duidelijkheid van haar broer en vraagt aan Tom om een DNA-test af te staan. Tom wil zijn trots niet opzij zetten en weigert de test. Hij is daarbij in alle staten om te vernemen dat de theorie de ronde doet en belaagt Karin in het midden van de Dreef. Op zijn beurt wordt hij hardhandig aangepakt door Xander, die door de politie van hem afgetrokken moet worden.

Ann wil in de plaats van Tom een DNA-test doen met Xander om zo te achterhalen of er verwantschap gevonden kan worden tussen hun twee. De band met haar broer krijgt een serieuze knik tot het verdriet van hun moeder.

Wit.png
Wit.png

Kidnapping van Robin

Ann ontvangt een telefoontje van het labo dat er verwantschap gevonden is tussen haar en Xander. De bom barst ten huize De Decker en Xander gaat serieus te keer tegen zijn moeder. Hij stormt razend weg als zij geen rechtszaak tegen Tom wil aangaan en het verleden wil laten rusten. Karin probeert Xander alsnog te sussen, maar verliest de controle over hem en waarschuwt Tom.

Toms zoon Robin, die al eerder in de gaten gehouden werd door Xander, wordt in het bijzijn van Britney benaderd door Xander. Door te vertellen dat ze samen Karin zouden bezoeken, slaagt Xander erin om hem mee te lokken en te ontvoeren. Child Focus maakt een zaak van de verdwijning, maar buiten een dood spoor van een gsm-signaal lijken de twee van de aardbol verdwenen.

Wit.png

Walter De Decker

Tom is in alle staten na de verdwijning van Robin en heeft spijt dat hij niet eerder een DNA-test gedaan heeft. Hij wil niet geloven dat het verwantschap tussen Ann en Xander klopt en dient zelf een staal in. Het nieuws dat hij daarop verneemt lijkt nog erger te zijn dan hij initieel verwachtte. Niet hij, maar zijn vader Walter De Decker, is degene die Tania verkracht heeft. Marianne bekent aan haar kinderen dat hun vader ooit een grote fout heeft gemaakt.

Thuis afl4865 4 TaniaXander.png
Thuis afl4870 32 Robin.png

Robin wordt gered

Robin wordt door Xander vastgehouden in zijn auto, die geparkeerd staat in een loods. Tijdens een ontsnappingspoging maakt hij een zware val en raakt hij gewond aan zijn voorhoofd. Xander belt naar Tania voor hulp en gaat in de dokterspraktijk op zoek naar middelen om Robin te verzorgen. Tania betrapt hem en verklapt dat ze de politie ingelicht heeft en dat Walter zijn vader is. Xander is in alle staten en probeert haar te wurgen, maar wordt opgeschrikt door Tom en slaat op de vlucht.

Xander haalt Robin terug uit de koffer van zijn auto. Robin kan zijn gsm bemachtigen en stuurt hun locatie door naar Tom. Niet veel later valt het POSA binnen in de loods. Robin is achtergebleven, maar Xander weet te ontsnappen via het dak en trekt naar Tania om voor eens en altijd de waarheid te horen. Hij denkt nog steeds dat zijn moeder Tom indekt.

Thuis afl4870 59 FrankXander.png
Wit.png

Lijk in de Dreef

Deze verhaallijn wordt binnenkort aangevuld.

Trivia

  • Pieter-Jan De Paepe is de zoon van acteur Johan De Paepe, die een relatie heeft met Katrien De Becker (Tania Tibergyn).
  • Tijdens de COVID-19-crisis moesten acteurs een afstand van anderhalve meter bewaren op de set. De Paepe en De Becker zaten reeds in elkaars bubbel, en moesten deze regel dus niet handhaven.
  • Zowel de naam van het personage als de acteur bleven uit in de aftiteling van zijn eerste afleveringen. Het personage zijn identiteit bleef op die manier optimaal bewaard.

Foto's

Lees Meer